– Czym jest dla Pana jakość?

­­­­- Rezerwując stolik w swojej ulubionej restauracji oczekujemy, że atmosfera, jedzenie i obsługa klienta będą zawsze na tym samym poziomie. Podobne wymagania mają przedsiębiorcy w niemal każdej branży. Dostawca zaniżający poziom swoich usług obniża standard naszego produktu. Jakość więc, to pewne reguły akceptowane przez większą liczbę odbiorców. Systemy zarządzania zostały zaprojektowane między innymi po to, aby hamować subiektywne przekonania co do wyników pracy poszczególnych osób czy jednostek i wprowadzać pewien standard. Dzięki wyodrębnionym procesom i kontrolowanej działalności wyniki mojej pracy powinny być zawsze zgodne z oczekiwaniami. Wszystko powyższe to oczywiście wielkie uproszczenie.

– Co odróżnia Quality Austria od innych jednostek certyfikujących działających na polskim rynku?

– W Quality Austria wiemy, że dbałość o jakość przekłada się na sukces organizacji. Dzięki temu nasze hasło – Sukces z jakością – oddaje w pełni nasze przekonania i filozofię pracy. Przekłada się to  w oczywisty sposób na to, w jaki sposób przeprowadzamy audity, ocenę zgodności i szkolenia. Zdajemy sobie sprawę, że dbałość o relacje, wysokie kwalifikacje i stałe podnoszenie umiejętności to najlepsza droga do dynamicznego rozwoju. Nasi trenerzy i audytorzy nieustannie zdobywają nowe kwalifikacje podczas zagranicznych szkoleń. Przyjazna, pełna zrozumienia atmosfera podczas auditów sprawia, że klienci z chęcią kontynuują z nami współpracę, doceniając jednocześnie nasze uwagi.

Dodatkowo dbamy o to, aby nasze informacje były aktualne. Dzięki temu, że  pracownicy Quality Austria reprezentują naszą jednostkę we wszystkich gremiach normalizacyjnych (Technical Comitets), możemy jako współtwórcy międzynarodowych standardów, na bieżąco informować naszych klientów, o nadchodzących zmianach i trendach. To spora przewaga na rynku. W połączeniu z doświadczeniem własnym  i wsparciem międzynarodowej organizacji jesteśmy w stanie odpowiedzieć nawet na bardzo wygórowane potrzeby klientów.

Namacalnym dowodem realizacji powyższej strategii było wprowadzenie do naszej oferty gamy szkoleń akredytowanych, które oferują poza rzetelną wiedzą, również dokument uprawniający do wykonywania zawodu na całym świecie. Obecnie jako jedni z nielicznych w Polsce oferujemy szkolenia opatrzone znakiem akredytacyjnym. Wiemy, że skorzystają z tej oferty  specjaliści, którzy myślą o swojej karierze perspektywicznie.

Jak ocenia Pan najnowsze zmiany w standardzie ISO 9001:2015? Które z nich uważa Pan za kluczowe?

– To bardzo rozległy temat, na który nie sposób odpowiedzieć w kilku zdaniach. Rewizja normy to sporo istotnych i ważnych zmian. Wśród nich m.in. większa koncentracja na przywództwie i zakresie odpowiedzialności organizacji. Zmiany w standardzie wprowadzają również obszary związane z zarządzaniem ryzykiem. Takie podejście zbliża i ułatwia zastosowanie rozwiązań opisanych w innych normach np. ISO 27000, ISO 22301 czy ISO 31000. Nowa norma kładzie jeszcze większy nacisk na ustalanie celów, ich pomiar oraz zarządzanie zmianą w organizacji. Większa koncentracja na komunikacji i świadomości, ale mniejsza ilość bezpośrednich wymagań. Jeśli kogoś ten temat interesuje głębiej, zachęcam do skorzystania z naszej publikacji, którą będzie można pobrać ze strony www.qualityaustria.com.pl.

Jakie branże według Pana wymagają specjalnego podejścia w certyfikacji z zakresu jakości oraz standaryzacji i dlaczego?

– Na pozór to bardzo proste pytanie. Zagłębiając się jednak w szczegóły, okaże się, że odpowiedź nie jest jednak tak oczywista. W ogromnym uproszczeniu możemy powiedzieć,  że większej uwagi będą wymagały wszystkie obszary, w których naruszenie standardu jakości może wpłynąć na zdrowie lub życie pracowników i odbiorców. Mam tu na myśli na pewno branżę spożywczą, medyczną, chemiczną i powiązane z transportem oraz budownictwem.  To jest jednak podstawowe minimum. Głośne ostatnio przypadki utraty danych pokazały, że niespełnianie norm może mocno zachwiać równowagą biznesową szerszego otoczenia.

– Jakie standardy spoza systemu ISO mają na rynku największe znaczenie?

Musimy pokusić się o pewne uogólnienie, mówiąc o standardach „mających największe znaczenie”, po to, by nie rozpisywać się bardzo szeroko.  Chciałbym zwrócić uwagę w szczególny sposób na wymagania dla łańcucha dostaw przemysłu przetwórstwa drzewnego i papierniczego – czyli PEFC CoC i FSC CoC – certyfikacja to sposób na spełnienie wymagań ustawowych. Standardy BRC i IFS dla przetwórstwa spożywczego, a w zasadzie bezpieczeństwo konsumenta rozumiane w procesie „od pola do stołu”. Warto również powiedzieć o wymaganiach dla producentów konstrukcji stalowych i związanej normie EN 1090, a także branży motoryzacyjnej i standardy spoza rodziny ISO czyli VDA czy też CQI publikowane przez AIAG. Istotną również grupę stanowi kolejnictwo i branże związane, gdzie mają zastosowanie IRIS oraz ECM.

– Jakie nowe obszary działalności zamierza rozwijać Quality Austria Polska w 2016 roku? Które z dotychczasowych projektów będą kontynuowane i rozwijane?

– Przede wszystkim wykorzystamy naszą wiedzę i doświadczenie w obszarze rewizji norm ISO 9001, ISO 14001 oraz ISO 45001, która zastąpi OHSAS 18001. W poprzednim roku jako jedni z pierwszych w Polsce rozpoczęliśmy szkolenia, które objaśniały te zmiany. W tym roku idziemy o krok dalej. Właśnie pracujemy nad publikacją, w której nasi eksperci wyjaśnią jak przygotować się do rewizji. Podobnie jak w poprzednim roku, promujemy również poszerzone szkolenia dla pełnomocników i audytorów z zakresu nowej normy.

Dodatkowo oferujemy organizacjom ocenę systemu na zasadzie porównania stanu zastanego i oczekiwanego poprzez tzw. Delta audity.  Poza tym dzięki autorskiemu narzędziu Risk scan coraz większą uwagę skupiamy na szkoleniach i audytach z zakresu zarządzania ryzykiem. Poprzez naszą drugą spółkę CIS-Certification@Information Security Services Sp. z o.o. prowadzimy też intensywne działania rozwojowe w zakresie bezpieczeństwa informacji. Dzięki dynamicznemu rozwojowi technologii ta tematyka staje się coraz istotniejsza.

 

Rozmawiała: Wiktoria Nycz

 

qualityaustria i jej firma córka qualityaustria-Polska Sp. z o. o. to firmy specjalizujące się w przeprowadzaniu certyfikacji systemów zarządzania, a w szczególności przeprowadzaniu certyfikacji zintegrowanych systemów zarządzania. Nasze usługi w zakresie certyfikacji, szkoleń i ekspertyz oferujemy wszystkim firmom bez względu na branże i wielkość. Usługi certyfikacyjne i szkoleniowe prowadzimy w kraju i za granicą. Jednostka działa we wszystkich dziedzinach gospodarki, począwszy od prywatnych przedsiębiorstw i skończywszy na organach administracji państwowej i samorządowej.

W skali światowej qualityaustria jest gwarantem fachowości i uznania.

Jednostka qualityaustria współpracuje z ponad 100 organizacjami członkowskimi w ponad 50 państwach na całym świecie. Za pośrednictwem menadżerów regionalnych, własnych biur i wyłącznych partnerów jednostka qualityaustria jest reprezentowana w Europie, Afryce, Azji i Ameryce Południowej.