Szczupłe zarządzanie przedsiębiorstwem
Wdrażanie Lean management w Polsce zostało zapoczątkowane przez producentów samochodów w latach 90. ubiegłego wieku (np. GM Opel i SCANIA, Delphi, Remy, Bosch, WABCO). Kolejne branże, które zdecydowały się na tę koncepcję to AGD (np. Whirlpool Polar, Bosch-Siemens, Electrolux), elektroniczna i elektryczna (np. Sonion, Jabil, Lacroix), FMCG (np. Gilette, Phillip Morris), spożywcza (np. Mars, Cudbury, Carlsberg, Danone i Heinz), oraz medyczna (np. Aesculap Chifa, 3M, MacoPharma). Również firma IKEA z sukcesem popularyzuje Lean wśród swoich dostawców. Zainteresowanie koncepcją szczupłego zarządzania pojawia się także w przemyśle ciężkim, branży opakowań czy budowlanej. Filozofia rozwija się z powodzeniem w nowych obszarach, takich jak procesy projektowe, usługowe, sprzedażowe, a nawet służba zdrowia. Jak można zauważyć, nie tylko firmy produkcyjne przyczyniły się w rozwoju Lean w Polsce. Pojawiające się także na polskiej mapie Lean firmy księgowe, centra rozliczeniowe czy też firmy usługowe są dowodem na to, że idea szczupłego zarządzania może pomóc i sprawnie działać w różnych branżach.
Tradycyjny sposób myślenia | Nowy sposób myślenia |
|
|
Źródło: Rosak-Szyrocka J. 2015, Koncepcja Lean determinantą doskonalenia szpitali, „ABC Jakości” 1