Pod naszym Patronatem.  Na dwa dni Gliwice i stały się polską stolicą jakości, gdyż to właśnie w murach Politechniki Śląskiej, a dokładniej – w Centrum Edukacyjno-Kongresowym – miała miejsce druga już odsłona Ogólnopolskiej Konferencji „Przyszłość zarządzana przez jakość” zorganizowana przez Jakość bez retuszu z Anną Farion.

To niezwykłe wydarzenie skupiło ponad 160 Osób, związanych z różnymi aspektami, kontekstami i obliczami jakości. Bez względu na różnice wieku, różnorodność bagażu doświadczeń osobistych czy zawodowych, czy też miejsce zamieszkania – wszyscy przyjechali do Gliwic w jednym celu – wspierania i pogłębiana jakości. Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Rektora Politechniki Śląskiej, Fundacji Qualitas, Klubu Polskiego Forum ISO 9000, Wydawnictwa Lean Enterprise Institute oraz Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

II Ogólnopolska Konferencja Jakościowa 2024 sprostała zarówno oczekiwaniom uczestników, jak i potwierdziła, że jakość faktycznie rozumiana, autentycznie przeżywana i realizowana jest gwarancją nieustannego dążenia do doskonałości oraz pozwala na utrzymanie (a może i przekroczenie) założonego poziomu. Bez retuszu można powiedzieć, że zawieszona wysoko w ubiegłym roku poprzeczka stanowiła jedynie pierwszy krok na drodze do najważniejszych wydarzeń w naszym kraju.

Bo przyznać należy bez fałszywej skromności, że w Gliwicach mieliśmy do czynienia z wydarzeniem nie tylko na skalę krajową, ale również z jednym z wydarzeń najważniejszych, najistotniejszych i odciskających na uczestniczących w nim – swoiste ślady.

Konferencję prowadzili – debiutująca w roli konferansjera Sylwia Król oraz weteran ubiegłorocznej edycji – Daniel Szałwiński, a odgłosy tłuczonej porcelany, niejako na zawołanie prowadzących – wytyczały początki i końce przerw pomiędzy prelekcjami.

Pierwszy dzień rozpoczął się od pytania „jak ukierunkować firmę na jeden cel i skutecznie wdrażać strategię?” zadanego przez Annę Farion i Magdalenę Całek-Szwajkosz, które na przykładzie projektu „Jakość bez retuszu” pokazały ścieżki, możliwości, wyzwania, trudności oraz sposoby podejścia do tego zagadnienia. Pytanie trudne, ale niezwykle ważne dla każdej organizacji ukierunkowującej się na jakość i zarządzanie jakością stanowiło – jak u Hitchcocka – swoiste trzęsienie ziemi. A potem napięcie, emocje i przeżycia już tylko rosły.

W trakcie intensywnych dwóch dni, wypełnionych doskonale zorganizowanymi prelekcjami – uczestniczący mieli możliwość wysłuchania o zmianach,  jakie będą konieczne w podejściu firm do zrównoważonego rozwoju wynikających z ESG (Małgorzata Biarda), zastanowić się, jak skutecznie zwiększać wartość organizacji poprzez promocję jakości (Marcin Kałużny), rozważyć perspektywy cyklu życia zaczynające się od projektu (Magdalena Gawarecka oraz Marcin Polak), istocie i roli wdrożenia CSMS i SUMS w produkcji pojazdów (Jacek Śliwiński), a także wyboru kontentu czy procesu, ważniejszego według Steve’a Jobsa do tworzenia świetnych produktów (Beata Łuczak) oraz w jaki sposób metoda dantotsu Sadao Nomury pomaga osiągnąć radykalną poprawę jakości i zbliżyć się do poziomu zera braków (Tomasz Kocha). Nie zabrakło również aspektów społecznych jakości – kompetencji przyszłości oczekiwanych przez pracodawców (Marta Łukaszewska), problemów i wyzwań związanych z zaangażowaniem pracowników (Tomasz Szklarski), trendów przyszłości i barometru jakości (Aneta Sawicka i Marcin Szopa)  i fundamentalnego pytania, zadanego przez Danutę Kędzierską – ile kosztuje człowiek? Była również mowa o przejściu od zauroczenia zarządzaniem jakością po pragmatyczne jego zastosowanie w powszechnej praktyce (Marek Roszak), różnych obliczach jakości oraz odniesieniu do życia, zdrowia i dobrostanu człowieka (Monika Partyka), Quick Improvements w rozwiązywaniu problemów (Daneli Szałwiński) oraz praktycznej stronie pomiarów w kontekście norm GPS, czyli jednego z ważniejszych zagadnień metrologicznych (Monika Kunicki), a także o wyzwaniach dla organizacji, wynikających z dokonywania samooceny zgodnie z modelem EFQM (Joanna Martusewicz), digitalizacji danych  w systemach zarządzania (Paulina Koterwa) oraz emocjach, kłamstwach i manipulacjach w bezpieczeństwa systemów IT (Paweł Walkowski) i dylemacie lidera – jak motywować, by nie demotywować w kontekście partnerstwa i przemocy (Andrzej Blikle).

Każdy dzień – to również podsumowujące debaty. Pierwszego dnia, zastanawiając się, jak skutecznie zwiększyć wartość organizacji poprzez promocję jakości, w dyskusji wzięli udział prof. dr hab. inż. Tomasz Koch, dr Joanna Martusewicz, Zdzisław Konior, Małgorzata Biarda i Monika Partyka. Wtorkową dyskusję prowadził i moderował Marcin Kałużny przy aktywnym udziale Anny Farion i wszystkich uczestników. Natomiast drugiego dnia dyskusję związaną z pytaniem, dlaczego kreowanie jakości wpływa na sukces w biznesie – poprowadziła Anna Farion oraz dr hab. inż. Marek Roszak, prof. PŚ, a z pytaniem zmagali się prof. Andrzej Jacek Blikle, dr Katarzyna Zawierucha-Kozłowska, Magdalena Gawarecka i Sylwia Król. Również drugiego dnia wydawało się, że nie ma końca pytaniom, komentarzom oraz uwagom uczestników w tym temacie.

Konferencja była czasem nie tylko debat, dyskusji i prelekcji, ale również możliwościami nawiązania nowych kontaktów, odnowienia tych, które dawno nie były odnawiane, a także spotkania osób znających się do tej pory jedynie z mediów społecznościowych czy kontaktujących się za pośrednictwem urządzeń elektronicznych. Bezpośrednim spotkaniom  sprzyjały nie tylko przerwy pomiędzy zaplanowanymi prelekcjami. Doskonałą okazją do tego by poznać się także ze strony bardziej prywatnej była integracyjna kolacja połączona z koncertem jazzowym fenomenalnego zespołu Adam Abrahamczyk Trio (zwycięzcy najbardziej prestiżowego festiwalu jazzu tradycyjnego Złota Tarka 2023) w najbardziej klimatycznej przestrzeni na Śląsku – czyli gliwickiej Cechowni.

Nie sposób nie wspomnieć, że jakość ma wiele obliczy i wiele znaczeń. Jednym z aspektów jakości jest również wrażliwość i umiejętność zauważania otaczającego świata i różnorodnej rzeczywistości. Dlatego też podczas konferencji uczestnikom towarzyszył nie tylko perfekcyjnie zorganizowany zespół cateringowy, reagujący na każde, nawet najmniejsze potrzeby, ale także wystawa prac Henryka Michalika, artysty z Żor oraz niesamowitej rękodzielniczki Izabeli Cierniak, twórczyni marki Greta Design.

A ponieważ jakość ma wiele obliczy i wiele znaczeń, a jednym z nich są również emocje – w trakcie II Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej emocji również nie zabrakło. Co więcej, część z nich wybuchła (i wybuchnie) dopiero po czasie, gdy ważne pytania i poruszane zagadnienia znajdą swoje odpowiednie miejsca w głowach i sercach uczestniczek i uczestników. Bo każdy wyjechał z Gliwic – nie tylko z niedosytem i apetytem na więcej, ale z wieloma pytaniami, przemyśleniami, inspiracjami, pomysłami i refleksjami – jak skutecznie zwiększyć wartość organizacji, jak promować jakość, czy kreowanie jakości wpływa na sukces, czy lider może zapominać o sobie, czy w systemach zarządzania jest miejsce na ludzkie człowieczeństwo? Miliony pytań, które kłębią się w głowach uczestników i uczestniczek, stanowią niezwykłą neuronową sieć, która również Organizatorów skłania do refleksji i obietnicy organizacji kolejnego takiego wydarzenia w przyszłym roku.

Oprac. na podstawie mat. Organizatora