lean-managementKoncepcja Lean management, czyli szczupłe zarządzanie, ma na celu „odchudzenie” przedsiębiorstwa z występującego w nim marnotrawstwa. Sposób myślenia charakterystyczny dla Lean management znacząco różni się od tradycyjnych schematów myślowych.

Wdrażanie Lean management w Polsce zostało zapoczątkowane przez producentów samochodów w latach 90. ubiegłego wieku (np. GM Opel i SCANIA, Delphi, Remy, Bosch, WABCO). Kolejne branże, które zdecydowały się na tę koncepcję to AGD (np. Whirlpool Polar, Bosch-Siemens, Electrolux), elektroniczna i elektryczna (np. Sonion, Jabil, Lacroix), FMCG (np. Gilette, Phillip Morris), spożywcza (np. Mars, Cudbury, Carlsberg, Danone i Heinz), oraz medyczna (np. Aesculap Chifa, 3M, MacoPharma). Również firma IKEA z sukcesem popularyzuje Lean wśród swoich dostawców. Zainteresowanie koncepcją szczupłego zarządzania pojawia się także w przemyśle ciężkim, branży opakowań czy budowlanej. Filozofia rozwija się z powodzeniem w nowych obszarach, takich jak procesy projektowe, usługowe, sprzedażowe, a nawet służba zdrowia. Jak można zauważyć, nie tylko firmy produkcyjne przyczyniły się w rozwoju Lean w Polsce. Pojawiające się także na polskiej mapie Lean firmy księgowe, centra rozliczeniowe czy też firmy usługowe są dowodem na to, że idea szczupłego zarządzania może pomóc i sprawnie działać w różnych branżach.

 

Tradycyjny sposób myślenia

Nowy sposób myślenia

  • plan produkcji oraz pożądana wydajność są ustalane odgórnie
  • redukcja kosztów osiągana jest dzięki inwestycjom i automatyzacji
  • postęp jest możliwy dzięki kompleksowym rozwiązaniom
  •  wadliwe materiały produkcyjne są naprawiane w określonym czasie
  •  planowanie i organizowanie procesów należy do zadań kierownictwa
  •  błędy i rozrzutność występują w każdym systemie
  •  pracownik z reguły nie czuje się odpowiedzialny za koszty

 

  • planowane zadania i działania są ustalane w dyskusji z pracownikami
  • obniżenie kosztów następuje dzięki wzrostowi produktywności pracowników
  •  postęp można osiągnąć tylko dzięki dużej liczbie prostych rozwiązań
  •  materiały do produkcji, w których stwierdzono wady, są eliminowane
  • planowanie i organizowanie procesów odbywa się w zależności od rozwoju sytuacji
  • błędy są natychmiast usuwane, a rozrzutność eliminowana
  • pracownik czuje się odpowiedzialny za koszty

 

Źródło: Rosak-Szyrocka J. 2015, Koncepcja Lean determinantą doskonalenia szpitali, „ABC Jakości” 1