I Europejski Kongres Jakości
I Europejski Kongres Jakości
Prawie 500 uczestników, sześć paneli tematycznych, znakomici goście i cały dzień merytorycznych rozmów na temat znaczenia i roli jakości w osiąganiu sukcesu w biznesie. To krótkie podsumowanie I Europejskiego Kongresu Jakości, który odbył się 23 marca 2015 r. w Warszawie. Organizator – Fundacja QUALITAS – dokonał rzeczy z pozoru niemożliwej: zintegrował ze sobą teoretyków i praktyków tematu zarządzania jakością pod hasłem: JAKOŚĆ. NOWA PERSPEKTYWA. Wydarzenie było połączone z uroczystym wręczeniem certyfikatów Jakość Roku®2014.
I Europejski Kongres Jakości to szczególna inicjatywa. Po raz pierwszy przedstawiciele świata biznesu i nauki mieli możliwość spotkać się, dyskutować, a także wymienić poglądy i doświadczenia. Wydarzenie było ogólnodostępne, aby każdy mógł skorzystać z przekazywanej wiedzy. Zgromadzeni eksperci omawiali aspekty m.in. zarządzania poprzez jakość, innowacyjności i ekologii.
– Jakość to sposób myślenia. W obecnych czasach w Europie uznajemy jakość za oczywistość. Osiągnęliśmy ją i sądzimy, że tak już będzie zawsze. W efekcie znalazła się ona w defensywie. Chcemy, aby Europejski Kongres Jakości stał się nową siłą dla rozwoju i zmiany sposobu, w jaki myślimy o jakości – mówił w czasie przemówienia inaugurującego Marcin Kałużny, pomysłodawca wydarzenia i Przewodniczący Kapituły Programu JAKOŚĆ ROKU. – Cieszymy się także, że Kongres stwarza okazję do integracji środowisk projakościowych – dodał.
Wydarzenie uświetnili znakomici goście specjalni: m.in. prof. Andrzej Blikle, autor książki „Doktryna Jakości”, który przez lata zarządzał jedną z najstarszych i najbardziej znanych firm rodzinnych: A.Blikle, oraz dr Eric Janssens, Dyrektor Generalny European Organization for Quality z siedzibą w Brukseli. Obaj wygłosili wykłady, a także brali udział w dyskusjach i dzielili się swoją wiedzą. – O jakości należy mówić jak najwięcej, a takie spotkania to doskonała ku temu okazja – mówił prof. Andrzej Blikle. Tego samego zdania jest również dr Eric Janssens, który podkreślał, że nad jakością trzeba przez cały czas pracować, potwierdzać ją certyfikatami i mówić o niej swoim klientom.
Oprócz wykładów i wystąpień plenarnych, podczas Kongresu odbyło się sześć paneli tematycznych, prowadzonych przez specjalistów w swoich dziedzinach. Dotyczyły one rozmaitych aspektów jakości i podzielone były na dwie części. Temat „Zmiany w normie ISO 9001:2015 – co dla Twojej organizacji wniesie nowa wersja standardu zarządzania jakością?” moderował dr Marek Roszak, Członek Zarządu Klubu Polskie Forum ISO 9000, zasiadający jednocześnie w Kapitule programu JAKOŚĆ ROKU. W panelu pt. „KAIZEN w służbie jakości – efektywne zarządzanie organizacją” głównym ekspertem była Ilona Nowicka, dyrektor KAIZEN Institute Poland Operations. Natomiast debatę na temat tego, jak promować jakość swojej organizacji i jakie korzyści z tego płyną, poprowadził Krzysztof Stadler, prezes zarządu Fundacji QUALITAS.
W drugiej części dyskusji panelowych eksperci moderowani przez prof. Stanisława Borkowskiego z Politechniki Częstochowskiej szukali odpowiedzi na pytania, jakie znaczenie ma transfer wiedzy teoretycznej do organizacji oraz jakie są w tym zakresie szanse i możliwości współpracy na linii nauka – biznes. W tym samym czasie Piotr Błoński – trener i audytor firmy DEKRA, omawiał aspekty zarządzania ryzykiem z wykorzystaniem auditów wewnętrznych. Z kolei panel Małgorzaty Skuchy, prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dotyczył miejsca i roli jakości w ekologii.
Merytoryczne dyskusje, ciekawe wnioski i wiele cennych uwag dla zarządzających – tak można podsumować półtoragodzinne sesje panelowe.
Główna debata, podsumowująca wnioski płynące z wcześniejszych paneli tematycznych, odbyła się w części wieczornej. Dyskusję poprowadził Marcin Piasecki, redaktor naczelny magazynu SUKCES, szukając wspólnie z ekspertami odpowiedzi na pytanie, jaka jest nowa perspektywa jakości – w myśl hasła przewodniego Kongresu.
Część merytoryczną wydarzenia zamknęła uroczysta Gala Finałowa, podczas której odbyło się wręczenie certyfikatów Jakość Roku®2014. W prestiżowym gronie laureatów znalazły się tylko te przedsiębiorstwa, instytucje, jednostki naukowo-badawcze oraz szkoły wyższe, które w swojej codziennej pracy odznaczają się projakościowym podejściem do prowadzenia działalności i zarządzania. W gronie blisko 200 laureatów znaleźli się przedstawiciele różnych branż, reprezentujący zarówno małe, lokalne firmy, jak i duże koncerny o światowym zasięgu. Zostały im wręczone dyplomy (m.in. Farmio SA, Agito Sp. z o.o., ABAKUS OKNA S.A., Seifert Polska Sp. z o.o.) oraz statuetki Jakość Roku®BRĄZ (m.in. PLUS Bank S.A., Gandalf Sp. z o.o.), SREBRO (m.in. przedsiębiorstwo Amex Bączek, Oras Olesno Sp. z o.o.), ZŁOTO (m.in. Instytut Podstaw Informatyki PAN, INNOVA S.A., Sokółka Okna i Drzwi S.A.) i DIAMENT (CLASSEN-POL SA, VauPe Sp. z o.o. i Vetrex Sp. z o.o.).
– Ta edycja pokazała bardzo wysoki poziom zarządzania jakością wśród polskich przedsiębiorstw – podkreślał Krzysztof Stadler, prezes zarządu Fundacji QUALITAS, członek Kapituły Programu JAKOŚĆ ROKU. – Chcemy coraz więcej mówić o jakości, a takie wydarzenia pomagają szerzyć tą ideę w świecie biznesu.
Podczas Kongresu miała miejsce również oficjalna premiera nowego magazynu, który na rynku pojawił się w pierwszym kwartale tego roku: QUALITY TODAY. Nowy tytuł porusza kwestie związane z praktycznymi aspektami jakości, jej wpływem na osiągane efekty biznesowe i funkcjonowanie gospodarki. Magazyn ukazuje się wraz z Dziennikiem Gazetą Prawną oraz na łamach tygodnika POLITYKA.
I Europejski Kongres Jakości zakończył uroczysty bankiet połączony z recitalem Basi Janygi, finalistki programu „The Voice of Poland”. Był to doskonały moment na nawiązanie kontaktów biznesowych i rozmowy w kuluarach. Uczestnicy mogli również, w specjalnie wydzielonej przestrzeni, obejrzeć i przetestować nagrodzone produkty, oznaczone godłem JAKOŚĆ ROKU.
Prestiżowe grono patronów honorowych i partnerów, znakomici eksperci i goście specjalni, obecność przedstawicieli jednostek samorządowych z całej Polski, a także ogromne zainteresowanie ze strony uczestników I Europejskiego Kongresu Jakości – to wszystko dowodzi, że wydarzenie było długo oczekiwane i potrzebne. Organizatorzy już zapowiedzieli kolejne edycje, a Kongres z pewnością wpisze się w krajobraz gospodarczy Europy Środkowej oraz kalendarz najważniejszych wydarzeń dotyczących jakości.